Kristoff: młodsza twarz porcelany

Kristoff: młodsza twarz porcelany
Porcelana nie musi być nudna. Młodzi graficy odświeżyli wizerunek najstarszej polskiej fabryki porcelany.
0
Kristoff: młodsza twarz porcelany

Zanim swojsko brzmiąca Fabryka Porcelany Krzysztof stała się Kristoffem, była długa historia z Carlem Kristerem i Rosenthalem w tle. Kristoff to najstarsza działająca do dziś fabryka na Śląsku. Powstała w 1831 roku i szybko zdobyła sobie uznanie na europejskich stołach. Wałbrzyską porcelanę uratował Krzysztof Jarząbek, który w 2010 roku odkupił upadające zakłady. Choć polska porcelana to nadal solidna marka, na świecie (i w kraju) kojarzyła się głównie z pozłacanymi brzegami i zdobieniami przedstawiającymi róże. By odświeżyć wizerunek i promować polskie wzornictwo, Kristoff do współpracy zaprosił młodych polskich projektantów i grafików. W efekcie powstała seria Kristoff Design Line - zachwyacjąca wizualnie kolekcja na bazie klasycznych modeli wałbrzyskiej porcelany.

Jedną z pierwszych odświeżonych kolekcji jest Circus autorstwa Marka Mielnickiego, ktory zaprojektował też nowe logo wałbrzyskiej fabryki. Na klasyczne w formie naczynia naniesiona została niebiesko - złota grafika przedstawiająca cyrkowych artystów. Komplet składa się z filizanki do kawy i herbaty, kubka, talerzy płytkich i głębokich oraz talerzyków deserowych, cukiernicy, imbryka oraz mlecznika. Projekt został wyróżniony podczas Łódź Design Festival tytułem Must Have 2012 przyznawanym najlepiej zaprojektowanym polskim produktom.

 

Circus Collection by Marek Mielnicki - Kristoff Porcelain from Kristoff Porcelain on Vimeo.

Wśród zaproszonych przez fabrykę projektantów znalazła się również Maria Jeglińska - graficzka i projektantka form przemysłowych, założycielka Biura Projektowania i Badań. "Nathalie&George" to jedna z naszych ulubionych kolekcji Kristoffa. Prosta graficznie, nowoczesna, a jednocześnie ponadczasowa. Artystka inspirowała się parą postmodernistycznych projektantów - Nathalie du Pasquier i Georgem Sowdenem zafascynowanych kolorem i komiksowymi wzorami. "Nathalie&George" bazuje na zestawieniu dwóch motywów - czarnego i zielonego, które ozdobioły zestaw naczyń Olympia 2 zaprojektowany przez Stanisława Możdżenia.

 

Każda z nowych kolekcji niesie jakąś historię. "Green Dots" oraz "Blue dots" inspirowane były tablicami Ishihary używanymi przez okulistów do wykrywania daltonizmu. Tablice to wynalazek japońskiego profesora, Shinobu Ishihary. Powstały w 1917 roku. Niemal sto lat później Piotr Stolarski - grafik i projektant form przemysłowych - posłużył się nimi, by spojrzeć inaczej na porcelanę. Wzór czerwonych kropek połaczonych z niebieskimi lub zielonymi kropakmi ozdobił klasyczne modele naczyń Kristoffa.

 

Kristoff Design Line to również kolekcja talerzy ściennych zaprojekotwanych przez Anię Kuczyńską - jedną z najbardziej uznanych projektantek mody młodego pokolenia. Nie powstałyby bez Karola Śliwki nazywanego legendą polskiego wzornictwa, grafika, plakacisty, autora znaczków pocztowych i okładek płyt - na potrzeby kolekcji stworzył wzory, które znalazły się na talerzach. Talerze mają charakterystyczny połysk  nanisiony techniką platynowego lustra. Kolekcja jest limitowana - powstało zaledwie 365 sztuk, każda zdobiona jest ręcznie.

 

Kolejny tytuł Must Have zdobyła w 2013 roku kolekcja "Great Inventors" autorstwa Kai Kusztry. Na klasycznym fasonie Fryderyk z 1936 roku znalazły się ważne postaci humanizmu - Nikola Tesla, Lou Salome czy Ada Lovelace wraz z krótkimi notkami biograficznymi.

 

 

Na liście współpracujących z Kristoffem projektantów znalelźli się również: Tymek Jezierski, Agnieszka Dybowska, Magda Pilaczyńska oraz Tomasz Walenta.

Talerz z kolekcji "Draw me" autorstwa Tomka Walenty.

 

Kolekcje z serii Kristoff Design Line znajdziecie w naszym sklepie >> 

 

                                                      

 

Na blogu piszemy o tym, co nas ciekawi i inspiruje. To miejsce na pomysłowe wnętrza ze świata i designerskie znaleziska.
Wczytywanie rekomendacji...