Ray i Charles Eames

Ray i Charles Eames
Zawsze razem, tworzyli duet doskonały. Wstrząsnęli wszechświatem wzornictwa, zmieniając jednocześnie cały świat.
0
Ray i Charles Eames

Najbardziej znane są ich meble, ale małżeństwo Eamsów z równą pasją zajmowało się projektowaniem wystaw, prezentacjami multimedialnymi, fotografią i produkcją filmów. Charles był architektem, natomiast Ray malarką.

Ale od początku...

Charles Eames urodził się w 1907 roku. Gdy miał 14 lat zmarł jego ojciec. Od tego momentu nastolatek musiał pracować, aby pomóc matce w utrzymaniu rodziny. Jako robotnik na część etatu w fabryce stali (jednocześnie kontynuował naukę w szkole) poznawał zasady inżynierii, rysunku technicznego, architektury. To właśnie wtedy wpadł na pomysł aby zostać architektem.

Dwa razy podejmował studia. Za pierwszym razem został usunięty z uczelni wraz z uwagą, że jego pomysły są zbyt nowoczesne!

W 1938 roku, za sprawą architekta Eliela Saarinena (ojca Eero Saarinena, późniejszego przyjaciela Charlesa) został dziekanem wydziału wzornictwa  w Cranbrook Academy of Art. To tutaj poznał Pannę Ray Kaiser.

Charles Eames (po lewj) i Eero Saarinen / fot. Archiwum Cranbrook Academy of Art

 Ray Eames przyszła na świat w 1912 roku w Sacramento, w rodzinie dyektora miejscowego teatru. Tak naprawdę na imię miała Bernice, ale rodziece wołali do niej Ray-Ray czyli Promyczek-Promyczek. I tak już zostało, imienia Ray używała przez całe życie. Od najmłodszych lat zdradzała artystyczne talenty. Nikogo nie zdiwiło więc, że na studia wybrała malarstwo w Nowym Jorku.  Po śmierci matki, niepewna swojej przyszłości, za namową przyjaciół rozpoczęła studia w w Cranbrook Academy of Art, gdzie dziekanem wydziału wzornictwa był Charles Eames.

Ray Eames z tkaniną własnego pojektu/ fot. Eamesoffice.com

 Romans studentki i dziekana zakończył sie ślubem w 1941 roku (zaraz po tym jak Charles w końcu się rozwiódł ze swoją pierwszą żoną). Odtąd zawsze pracowałi razem.

Po przeprowadzce do Kalifornii rozpoczęli eksperymenty nad gięciem sklejki i technikami jej formowania. Sypialnię w swoim domu przerobili na pracownię. W takich okolicznościach powstawały prototypy pierwszych sklejkowych krzeseł, które niebawem zyskały uznanie i zostały wprowadzone do masowej produkcji przez amerykańską firmę meblarską Hermann Miller. XX wiek we wzornictwie należał odtąd do Eamsów!

 

Słoń ze sklejki - zabawka i mebel, 1945 r. / fot. Eamesoffice.com

Rzeźba z formowanej sklejki /fot. eamesoffice

Krzesło dla dzieci

Krzesła DCM, 1945 / fot. Vitra

Po sklejce przyszła pora na kolejne materiały. Włókno szklane i aluminium. Słynne siedziska w kształcie muszelki można było łączyć z dowolnymi podstawami.

Krzesło RAR, 1950, / fot. Eamesoffice.com

Krzesło Wire Chair DKR, fotel EPA DAW, krzesło EPC DSW / fot. Vitra.

W latach 40. Charles razem z Eero Saarinenem brali udział w programie budowy tanich domów, głównie dla weteranów wojennych. W jednym z nich, Case Study House nr 8, w Pacific Palisades w Kalifornii zamieszkali Eamsowie. Dziś ten dom - Eames House, to siedziba fundacji Eamsów, prowadzonej przez wnuka Charlesa - Eamesa Demetriosa (tak! wnuka Charlesa ma na imie Eames!)

„Nowoczesna architektura to nie styl. To filozofia życia” – mawiała Ray. W wymarzonym, pełnym światła i ulubionych przedmiotów, idealnym domu mieszkali do końca swojego życia.

Chrales zmarł w 1978 roku, Ray dokładnie tego samego dnia, tylko dziesięć lat później. Radośni i bardzo twórczy, zostawili po sobie projekty nie tylko bardzo funkcjonalne, ale także niezwykle optymistyczne. „Ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze”- to była ich dewiza.

 

Lounge Chair 1956 r

Dom Eamsów fot. eamesfondation.com

Dom Eamsów fot. eamesfondation.com
 

fot. Vitra

Więcej na blogu Pani Pieska

Pani Pieska czyli Marta Lubaszewska. Tworzy głównie dla dzieci, czasem również dla dorosłych. Jest również dziennikarką i stylistką. Pisze o wnętrzach, designie i wszystkim co ładne i ciekawie zaprojektowane.
Wczytywanie rekomendacji...