ZUPAGRAFIKA: Odczarowywanie blokowisk

ZUPAGRAFIKA: Odczarowywanie blokowisk
Polsko-hiszpański duet grafików na warsztat bierze trudne i nieoczywiste symbole naszego kraju: stare kasowniki biletowe, słupy ogłoszeniowe, szare blokowiska i ikony polskiego modernizmu.
0
ZUPAGRAFIKA: Odczarowywanie blokowisk

Pracownię ZUPAGARFIKA tworzą David Navarro i Martyna Sobecka. Miłość do polskiej architektury i wzornictwa przekuli na pomysłowe i zaskakujące projekty. Za kilka złotych można mieć własną Rotundę lub Dom Towarowy Alfa. Wystarczy wyciąć model z tektury i skleić brzegi. Na torbach, plakatach i znaczkach pojawiają się stare kasowniki autobusowe. Z mozaiki na jednym z poznańskich osiedli wykonali pamiątkowe przypinki. Wraz z pracownią Ultra Architects zaprojektowali też nową odsłonę trzech bloków na osiedlu Bolesława Chrobrego.

 



Ich projekty mają charakterystyczną stylistykę: oszczędna kolorystyka, proste formy i ukłon w stronę klasycznych technik graficznych – sitodruku i litografii dominują w niemal wszystkich pracach.

 

 

O projektach i planach pracowni rozmawiamy z Martyną Sobecką.

Jak zaczęła się Wasza współpraca?
Martyna Sobecka, ZUPAGRAFIKA: Dwa lata temu, po ponad 10-ciu latach prowadzenia swojej pracowni graficznej w Hiszpanii, David postanowił otworzyć studio w Polsce. Pomysł na taką działalność właśnie tutaj dojrzewał w nim już od dłuższego czasu, ponieważ od zawsze zafascynowany był Polską Szkołą Plakatu oraz naszym wzornictwem. Ja również podzielałam te pasje, więc postanowiliśmy połączyć siły i stworzyć coś co wyrasta bezpośrednio z tradycji miejsca, w którym się znajdujemy.

 


Dlaczego zainteresowaliście się tematyką blokowisk?
Na samym początku swojej przygody z Polską i naszej współpracy, David cały czas kursował między dwoma krajami. Dzięki takim wyjazdom, za każdym razem kiedy przyjeżdżał do nas, mógł na wszystko spojrzeć z dystansu, i to co niezmiennie powracało jako pewnego rodzaju ikona naszej przestrzeni miejskiej, to właśnie bloki z wielkiej płyty. Jest to część przestrzeni miejskiej absolutnie unikatowa i praktycznie niespotykana w Europie Zachodniej, a jednocześnie dla nas, Polaków, tak zwyczajny element, że po latach codziennego z nim obcowania, przestaliśmy go dostrzegać, zobojętniał nam. Zdecydowaliśmy się wyeksponować te obiekty i dać szansę innym na spojrzenie na bloki z innej perspektywy.

 


Który z Waszych projektów cieszy się największą popularnością?

Od czasu premiery kolekcji „Blok Wschodni”, serii wycinanek i innych obiektów, w całości inspirowanych Warszawą, to właśnie na jej temat dostajemy najwięcej pozytywnych opinii. Wydaje nam się, że poprzez nadanie warszawskiej architekturze formy papierowych wycinanek oraz dzięki nieoczywistemu doborowi budynków wchodzących w skład kolekcji (oprócz bardzo charakterystycznych ikon stołecznego modernizmu, jak Rotunda PKO, są też schowane na przedmieściach wielkopłytowe bloki, np. Osiedle Tarchomin), projekt ten dotarł do tak szerokiej grupy odbiorców.

 


Nad czym teraz pracujecie?
Nieustannie angażujemy się w różnego rodzaju przedsięwzięcia związane z projektowaniem graficznym, kiedy tylko mamy trochę czasu, pracujemy też nad nowymi modelami wycinanek z ilustracjami szczególnych dla nas obiektów. Obecnie projektujemy drugą część kolekcji warszawskiej „Blok Wschodni”, mamy jeszcze spory niedosyt, jeśli chodzi o stołeczną architekturę. Oprócz tego wkrótce zaczynamy pracę nad nową kolekcją inspirowaną kolejnym polskim miastem, a równocześnie przygotowujemy też kolejną wycinankę z serii „Wycinanka Społeczna”.

 


Na koncie macie wiele nagród. Jakie są Wasze ostatnie sukcesy?
Jury Łódź Design Festival przyznało wycinankom z kolekcji „Blok Wschodni” tytuł produktu „Must Have 2014” przyznawanym najciekawszym produktom od polskich projektantów (oficjalna informacja zostanie opublikowana w lipcu). Nasz plakat „Arkigrafika” został włączony do wystawy głównej 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Ten sam plakat został również wyróżniony przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej w konkursie Projekt Roku 2013. I właśnie otrzymaliśmy III nagrodę w konkursie na projekt linii gadżetów dla Muzeum Historii Polskich Żydów!

 


Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie pracowni www.zupagrafika.com. Plakaty i wycinanki możecie kupić w naszym sklepie >>
 

Na blogu piszemy o tym, co nas ciekawi i inspiruje. To miejsce na pomysłowe wnętrza ze świata i designerskie znaleziska.
Wczytywanie rekomendacji...