Samochód Lux-Sport
Projekt: Biuro Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii
Dekada: Lata 30.
Data: 1936
Producent: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie
0
O PROJEKCIE:

LUKSUS W STYLISTYCE STREAMLINE
Projekt samochodu Lux-Sport powstał w Państwowych Zakładach Inżynierii w 1936 roku. Lux-Sport miał być luksusowym samochodem dla wyższych sfer i zastąpić importowane w tym celu samochody z zagranicy. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1935 roku w trzech niezależnych zespołach konstrukcyjnych, odpowiedzialnych za podwozie, nadwozie oraz silnik. Prototyp samochodu gotowy był już w 1936 roku i od razu przystąpiono do testów drogowych. Ich rezultaty były doskonałe. Dobre parametry samochodu były wynikiem wielu innowacji wprowadzonych przez interdyscyplinarny zespół projektowy. Niezależne zawieszenie kół, hydrauliczne amortyzatory, automatyczna skrzynia biegów, to tylko  niektóre z pionierskich rozwiązań wprowadzonych przez najlepszych polskich konstruktorów. Samochód osiągał prędkość 135 km/h. Opływowe nadwozie projektu inż. Stanisława Pankiewicza mogło pomieścić 5 do7 osób. Jego forma jest doskonałym przykładem modnej w ówczesnym wzornictwie stylistyki „streamline”, charakteryzującej się nowoczesnymi, aerodynamicznymi kształtami. Lux-Sport był jednym z najnowocześniejszych samochodów na świecie w tamtym czasie. Założenia konstrukcyjne pojazdu były aktualne do lat 70.


CZY WIESZ, ŻE...

W II połowie lat 30. wszelkie próby wdrożenia samochodu Lux-Sport do produkcji były blokowane przez Fiata. Państwowe Zakłady Inżynierii podpisały w 1932 roku umowę licencyjną z włoskim producentem, na mocy której nie mogły produkować rodzimy projektów. Fiat pilnował też, by wszelkie informacje na temat Lux-Sport nie pojawiały się w światowej prasie. Choć umowa licencyjna miała wygasnąć w 1941 roku, już dwa lata wcześniej podjęto decyzje o wyprodukowaniu serii próbnej. Niestety wszelkie plany dotyczące wdrożenia tego wyjątkowego modelu pokrzyżował wybuch II wojny światowej.


ZOBACZ/KUP

W biurze Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii powstał tylko jeden prototyp Lux-Sport, który zaginął w czasie II wojny światowej. Pod koniec lat 30. rozpoczęto przygotowanie jeszcze czterech modeli próbnych samochodu, ale i ich dalszy los nie jest znany. Do dziś zachowało się jedynie podwozie samochodu, które można oglądnąć w Muzeum Inżynierii w Warszawie.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Aleksander Sowa, Legendy naszej motoryzacji (e-book)

 

 

Samochód Lux-Sport
Źródło: Fotograf:
O projektancie:

Biuro Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii (zespoły konstrukcyjne pod kierownictwem: Stanisława Panczakiewicza (nadwozie), Mieczysława Dębickiego i Kazimierza Studzińskiego (podwozie) oraz Zdzisława Rytla (silnik).

Stanisław Panczakiewicz (1900–1982) - konstruktor karoserii samochodowych, wykładowca Politechniki Warszawskiej. Autor nadwozia pierwszego polskiego samochodu osobowego - CWS T1, prototypu pierwszej polskiej ciężarówki - Star 20 oraz kultowej Syreny. Związany z Centralnymi Warsztatami Samochodowymi, później Państwowymi Zakładami Inżynierii. Po wojnie współpracował z Centralnym Biurem Technicznego Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wczytywanie rekomendacji...