Samoloty myśliwski PZL P.11
Projekt: Zygmunt Puławski, Wsiewołod Jakimuk
Dekada: Lata 30.
Data: 1932
0
O PROJEKCIE:

POLSKI PŁAT
Samolot myśliwski PZL P.11 powstał w latach 1932-1934 i był w tym czasie najnowocześniejszym myśliwcem na świecie. Konstrukcję samolotu opracował Zygmund Puławski. Po jego tragicznej śmierci podczas testów lotniczych w 1931 roku prace nad samolotem kontynuował Wsiewołod Jakimiuk. Polscy konstruktorzy wprowadzili szereg innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym maszyna była niezwykle zwrotna oraz miała doskonale osiągi. Najsłynniejszym z nich jest tzw. „polski płat” – charakterystyczne skrzydło w kształcie zbliżonym do skrzydła mewy, które cechuje duża wytrzymałość, lekkość, aerodynamiczność oraz lepszy widok z kabiny pilota. Innym nowatorskim rozwiązaniem wprowadzonym przez polskich konstruktorów było stałe podwozie typu nożycowego z ukrytymi wewnątrz samolotu amortyzatorami,
co zmniejszało opór aerodynamiczny samolotu. W 1934 roku polski myśliwiec zaprezentowano na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. W tym samym roku podpisano umowę licencyjną na produkcję polskich samolotów  w Rumunii. W samoloty PZL P.11 zaopatrzono także polskie siły zbrojne. Łącznie w Polsce i Rumunii wyprodukowano około 350 sztuk tych maszyn w różnych wersjach. Pomimo wielu bardzo nowatorskich innowacji konstruktorskich,  szybki postęp techniczny w drugiej połowie lat 30. spowodował, że w dniu wybuchu II wojny światowej polski myśliwiec był już przestarzałą maszyną.

CZY WIESZ, ŻE...
Samoloty PZL P.11 były głównym polskim orężem walki w powietrzu podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku. Wówczas polskie samoloty mocno ustępowały już bardziej zaawansowanym technicznie samolotom Lufthansy. Jednak pomimo słabszych parametrów polskich myśliwców i braku przewagi liczebnej nad przeciwnikiem, dzięki doskonałym właściwościom zwrotnym maszyny PZL P.11, polskim pilotom udało się zestrzelić ponad 100 niemieckich samolotów.

ZOBACZ/KUP
Jedyny zachowany egzemplarz samolotu myśliwskiego PZL P.11, który przetrwał wojenną zawieruchę można obejrzeć w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Należał do 121. Eskadry Myśliwskiej 2 pułku Lotniczego w Krakowie.


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Czesława Frejlich, Rzeczy Pospolite, BOSZ, Olszanica 2001, s. 80
Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, Wydawnictwo Komunikacji i łączności, Warszawa 1976

Samoloty myśliwski PZL P.11
O projektancie:

Zygmunt Puławski (1901-1931) - pilot, inżynier, wybitny konstruktor lotniczy. Główny konstruktor w Centralnych Warsztach Lotniczych w Warszawie, przekształconych następnie w Państwowe Zakłady Lotnicze. Autor wielu konstrukcji lotniczych. Zmarł tragicznie w wyniku katastrofy lotniczej podczas próbnego lotu na skonstruowanej przez siebie amfibii PZL.12.

O projektancie:

Wsiewołod Jakimiuk (1902- 1991) -  inżynier, konstruktor lotniczy. Swoją karierę rozpoczął w Państwowych Zakładach Lotniczych. Po tragicznej śmierci Zygmunta Puławskiego kontynuował pracę na projektami seryjnych myśliwców: PZL P.11, PZL P.24, PZL P.8 i PZL P.28. Opracował także prototyp samolotu pasażerskiego PZL.44 Wicher. W 1935 roku wraz z Tadeuszem Baudouin de Courtenay zaprojektował mechanizm sterowania karabinem maszynowym  pilota. Podczas II wojny światowej pracował dla brytyjskiej firmy De Havilland, następnie w koncernie Aerospatiale, gdzie uczestniczył m.in. w pracach projektowych nad Concordem.

Wczytywanie rekomendacji...