Agnieszka Bar

Agnieszka Bar
Agnieszka Bar
Absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła na ASP we Wrocławiu, swoje doświadczenie wzbogaciła na uczelniach w Bratysławie i Libercu. Od 2011 wykłada w macierzystej uczelni. Specjalizuje się w projektowaniu przedmiotów użytkowych i obiektów unikatowych ze szkła, wytwarzane je ręcznie w limitowanych seriach. Podejmuje projekty indywidualne, badawcze i eksperymenty. Współpracuje z przy projektach architektonicznych z BASK (od 2010). Wraz z Kariną Marusińską i Agnieszką Kajper współtworzyła grupę Wzorowo (2008-2014). Zdobyła nominacje Make me!, Tiffany Glass Kunst, EGE, Dobry Wzór, MUST HAVE.
8
LOKALIZACJA

Wrocław
KONTAKT
mail@agnieszkabar.pl
+48 506 367 627
www.agnieszkabar.pl
Obiekty dekoracyjne Las
Obiekty dekoracyjne Las
Zestaw naczyń Labo dla Meble Vox
Zestaw naczyń Labo dla Meble Vox
Naczynia z kolekcji Collar
Naczynia z kolekcji Collar
Pojemniki Curly
Pojemniki Curly
Kieliszki do wódki Gold Touch
Kieliszki do wódki Gold Touch
Wazon Group Vase
Wazon Group Vase
Pojemniki Tubes
Pojemniki Tubes
Szklanki z kolekcji Na Palec
Szklanki z kolekcji Na Palec
Figurki Krasnale
Figurki Krasnale
Szklanki z kolekcji Break Time
Szklanki z kolekcji Break Time
Naczynia z kolekcji Faliste
Naczynia z kolekcji Faliste
Naczynia z kolekcji Faliste
Naczynia z kolekcji Faliste
Naczynia z kolekcji Na Palec
Naczynia z kolekcji Na Palec
Obiekt dekoracyjny Trawnik
Obiekt dekoracyjny Trawnik
Trejaż do uprawy hydropinicznej roślin Glass Climber
Trejaż do uprawy hydropinicznej roślin Glass Climber
Obiekt dekoracyjny Motion Blur
Obiekt dekoracyjny Motion Blur
Butelka Melt Bottle
Butelka Melt Bottle
Misa Kluka
Misa Kluka
Patery Stopki
Patery Stopki
Wazony Plisowanki dla Manufactured Culture
Wazony Plisowanki dla Manufactured Culture
Ażurowy klosz Odnowa
Ażurowy klosz Odnowa
Obiekt dekoracyjny Owca
Obiekt dekoracyjny Owca
Naczynia z kolekcji Falbanki
Naczynia z kolekcji Falbanki
Obiekt dekoracyjny My Dear
Obiekt dekoracyjny My Dear
WYWIAD

Czy warto kupować polski design?
Myślę, że warto! Jest dziś wiele dobrych polskich projektów i produktów. Jestem za tym, by kupować i inwestować w „swoje” na ile to możliwe, i tym samym wspierać i współtworzyć miejsce, w którym się żyje. To działa w dwie strony: jeśli ja skorzystam z oferty przedsiębiorstwa i ludzi z najbliższego mi otoczenia, oni skorzystają z mojej.

Który z Twoich projektów sprzedaje się najlepiej? Dlaczego?
U mnie rok dzieli się na okresy, w których dane produkty cieszą się większym zainteresowaniem. W okresach mniej “okazyjnych”, pozaświątecznych, najlepiej sprzedaje się mój projekt Na palec. Zapewne dlatego, że jest dobry - funkcjonalny i minimalistyczny, “niewidoczny”. W sam raz dla osób, które szukają wygody, a jednocześnie neutralnej elegancji. Wiosną częściej zamawiany jest wazonik Group Vase. Przed świętami Bożego Narodzenia oraz w okresie wielkanocnym, sprzedaje się szklana misa Kluka - projekt Grupy Wzorowo, którego jestem współautorką. Kluka odniosła sukces z uwagi na przeznaczenie (jest naczyniem, na którym można eksponować przedmioty, ale i wypełniać jej wnętrze) oraz kontekst – propozycja z siankiem jest zakorzeniona w staropolskiej tradycji i od razu wywołuje skojarzenia. Klukę można aranżować na wiele sposobów – to taki kameleon. Wykonałyśmy też wersję z tkaninami, ścinkami papieru, odpadami produkcyjnymi. Długo używałam jej jako pojemnik na foliówki. Zachęcam do eksperymentowania.

Z kim współpracujesz?
Z rzemieślnikami i z producentami szkła, z innymi projektantami, naukowcami, kuratorami, ze sklepami i galeriami, instytucjami kultury, jednostkami naukowymi, ze studentami. Z architektem, z projektantką mody, z prywatnymi klientami, z kobietami.
Do niedawna współtworzyłam grupę Wzorowo z Kariną Marusińską i Agnieszką Kajper. To był partnerski układ, z którego zrodziło się wiele dobrych inicjatyw. Pracuję na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w Katedrze Szkła, gdzie współpracuję ze studentami, realizując projekty dydaktyczne i badawcze. Przy wykonaniu części moich autorskich projektów współpracuję z polskimi hutami szkła, w których korzystam z zaplecza technologicznego i umiejętności hutników. Każdy projekt to odrębny proces, a wybór specjalistów do jego realizacji wynika z wybranej przeze mnie technologii. Od niedawna współpracuję z polskim producentem szkła żaroodpornego - Hutą Szkła Wołomin. To taka jaskółka, która mam nadzieję zainspiruje branżę szklarską do tworzenia dobrego wzornictwa i budowania własnej, mocnej marki, wykorzystującej swój potencjał produkcyjny. Rozpoczęłam również rozmowy z marką z Litwy. Mam jeszcze długą listę osób, z którymi bardzo chcę współpracować w przyszłości.

Czy łatwo być projektantem w Polsce?
Powiem tak: mnie coraz łatwiej. Otwartość ludzi i coraz większa świadomość tego, czym jest i jak ważne jest wzornictwo, powoduje, że rozmowy klientami są dla mnie coraz bardziej satysfakcjonujące. Wiemy, o czym rozmawiamy, do czego dążymy, staramy się siebie zrozumieć i szukamy kompromisu. Mówię to przez pryzmat specyficznej rzeczywistości „szklarskiej”, w której zmiany te zachodzą powoli.

Jaki jest Twój ulubiony własny projekt?
Trudno mi wybrać, każdy jest inny, związany z inną historią, innymi ludźmi, innym okresem w moim życiu. Ze względu na funkcjonalność wyróżnię Na Palec - uważam go za jeden z moich najbardziej udanych projektów. Lubię swoje projekty ze szkła borosilikonowego - bo są wytrzymałe. Bliskie są mi projekty, w których opowiedziałam historię i których można doświadczyć. Taki jest projekt Reneval - kapsuła do relaksu w otoczeniu roślin. Podobnie szklane poroża - My Deer i Owca - są projektami, które możemy oswoić i zaaranżować w nich dowolną kompozycję roślinną, doprawiać jeleniowi kwitnące rogi, a owcy pachnące runo. Stawiam na większy kontakt z przedmiotem, na zabawę i stymuluję do refleksji. Nie opadły mi jeszcze emocje po ostatnim projekcie komercyjnym Plisowanki, które zdobyły nagrodę plebiscytu MUST HAVE. Ten duet wazonów ze szkła kryształowego ma dla mnie wartość kulturową, i został zaprojektowany na wyłączność marki Manufactured Culture.

Jaki jest Twój ulubiony projekt z historii polskiego wzornictwa?
Z polskiego wzornictwa przytoczę szklane projekty. Warte wspomnienia jest szkło kryształowe, ostatnio odkrywam je na nowo - projekty Reginy Włodarczyk-Puchały zachwycają mnie ponadczasowością. Bliskie mojemu sercu są też wzory Wszewłoda Sarneckiego, który przez wiele lat był projektantem w Krośnieńskich Hutach Szkła.

A jakie współczesne projekty cenisz?
Szczególnie cenię projekty, w których spotykają się materia i autentyczność. Ostatnio zachwycam się drewnianymi projektami Macieja Gąsienicy i trójwymiarową tkaniną Aleksandry Gacy, nożami Paulo Tuna, dbałością o detal. Ujmują mnie projekty Kosmos Projekt, doceniam projekty Nendo. Jestem też fanką eksperymentów sensualnych, np. projektu Tableware as Sensorial Stimuli projektanta Jin Hyun Jeon - to kolekcja nietypowych sztućców, które pobudzają dodatkowo zmysły podczas smakowania. Z interesującej mnie serii 'szkło + natura' wspomnę o lampie Vase Leuchte, w której Miriam Aust ciekawie wykorzystuje walory szkła, światła i wodnych roślin.

Dlaczego zostałaś projektantką?
Wychowałam się w domu, w którym bardzo ważne miejsce zajmowało rzemiosło. Mój tato wytwarzał przedmioty z drewna: toczył, ciął, piłował, szlifował... byłam przy tym obecna, bardzo lubiłam przebywać razem z nim w warsztacie. Moja babcia z kolei była krawcową, szyła dniami i nocami, realizując własne pomysły. Wyrosłam w przekonaniu, że praca rąk jest dużą wartością, że zaangażowanie i serce wkładane w powstanie przedmiotu daje innym radość z używania. To przekonanie mi służy do dzisiaj. Na początku mojej drogi podążałam bardziej w stronę sztuki – uczyłam się w liceum plastycznym, a później na ASP na kierunku Projektowanie Szkła, gdzie koncentrowałam się głównie wokół działań artystycznych. Dopiero po skończeniu studiów odezwał się we mnie pragmatyzm. Zapragnęłam pracować nad przedmiotami, które znajdą zastosowanie w życiu codziennym. Mam dzięki temu realną możliwość podniesienia jakości detali w najbliższym otoczeniu człowieka. Sprawia mi satysfakcję fakt, że te projekty są używane z przyjemnością, i że budują relacje - przy stole, między ludźmi, czy więzi na linii użytkownik - przedmiot.

Wczytywanie rekomendacji...